خرید، فروش و اجاره لیفتراک

بررسی نکات مهم کار با جک پالت

نکات مهم کار با دستگاه جک پالت

بررسی نکات مهم کار با دستگاه جک پالت در سایت شهر لیفتراک:

جک پالت چیست

جک پالت یا پالت تراک وسیله ای است که برای حمل و جابه جایی انواع پالت در صنایع مختلف و در کارگاه ها، انبارها، کارخانه ها و … به کار میرود. این دستگاه در انواع مختلف در بازار موجود است و به طور معمول می تواند وزنی تا حدود 3 تن را جابه جا کند.
جک پالت هایی که شاخک های کوتاه تری دارند برای مکان های کوچک مانند اداره ها، استفاده می شوند. جک پالت با شاخک های بلند، برای جابه جایی بارهای طویل مورد استفاده قرار می گیرند. پالت تراک ها را می توان به نوعی یک دستگاه مشابه لیفتراک ها تلقی نمود چرا که آن ها نیز مانند لیفتراک قادر هستند بارهای سنگین را تا ارتفاع معینی بالا برده و به یک مکان دیگر انتقال دهند.

نکات مهم کار با دستگاه جک پالت

همانند سایر دستگاه های انبارداری، کار کردن با جک پالت نیز اصول و قوانین خاص خود را دارد. رعایت این نکات مهم، به ویژه برای افرادی مبتدی، سلامتی آن ها را تضمین می کند. اگرچه کنترل و هدایت جک پالت به صورت دستی انجام می گیرد اما همین دستگاه ساده می تواند آسیب های جدی به اپراتور وارد کند. هل دادن و کشیدن جک پالت در هنگام کار می تواند منجر به آسیب های جدی به کارگران شود؛ آسیب به کمر، گرفتگی عضلات، رگ به رگ شدن ماهیچه ها و آسیب به تاندون ها، مهم ترین آسیب های کار با جک پالت هستند. لذا اهمیت دارد که روش صحیح کار با این دستگاه به اپراتور آموزش داده شود.
در ادامه به بررسی نکات مهم کار با دستگاه جک پالت می پردازیم و روش صحیح استفاده از این دستگاه را در به شما آموزش می دهیم.

بیشتر بخوانید
تفاوت انواع جک پالت

بهتر است بدانید: قطعات لیفتراک

بررسی نکات ایمنی کار با جک پالت

بررسی رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از جک پالت:

*هرگز پای خود را در زیر جک پالت قرار ندهید.
*به حداكثر ظرفيت جک پالت دقت كنيد و بيشتر از آن مقدار بارگيرى انجام ندهيد تعيين و تشخيص ظرفیت دستگاه با توجه به پخش و توزيع اندازه بار و مركز ثقل دستگاه انجام مى شود.
*برای رعایت نکات ایمنی کار با جک پالت لازم است تا روش هاى متفاوت بارگيرى و تخليه و موارد استفاده و انتخاب درست آن ها را ياد بگيريد . که در ادامه روش صحیح استفاده از جک پالت را آموزش می دهیم.
*در هنگام بارگيرى و تخليه حتما به طور كامل دستگاه را متوقف كنيد و در هنگام حركت اين اعمال را انجام ندهيد.
*در مكان هايى كه فضاى محدود ترى دارند ، بسيار آهسته و با دقت عمل كنيد. همچنين در اين مكان ها توجه به حفظ دست هاى خود از آسيب هاى احتمالى بسيار ضرورى مي باشد.
*هنگام جا به جايى جک پالت بر روى سطوح شيب دار به صورت وارونه و به پشت حركت كنيد.
*برای انتقال بارهايى كه استوانه شكل هستند ، آن ها را محكم به شاخك ها ببنديد.
*جک پالت هایی که در مکان های سر بسته مانند انبار استفاده می شوند حتما باید در محیطی داراى نور مناسب و فضاى كافى جهت مانور دستگاه به کار گرفته شوند.
*در هنگام وقوع مشكل و شرايط اضطرارى با حفظ فاصله ى خود با دستگاه و بار ، از اهرم پايين آورنده كمك بگيريد و اقدام به نگه داشتن و توقف عملیات کنید.
*اندازه طول شاخك و طول جک پالت بايد متناسب با يك ديگر باشد.

بیشتر بخوانید
چالش های جک پالت دستی در فروشگاه

بهتر است بخوانید:اجاره لیفتراک

روش صحیح کار با جک پالت:

در انبارها و کارخانه ها بیش از هزاران کارگر در حال کار کردن با انواع تجهیزات انبارداری نظیر انواع جک پالت ها هستند. لازم است این کارگران از روش های اصولی کار با جک پالت اطلاع داشته باشند. قطعاً رعایت نکات اصولی موجب تضمین سلامتی جسمی و جلوگیری از آسیب های احتمالی به آن ها خواهد شد. به دلیل اینکه انواع جک پالت طبق استانداردهای صنعتی برای بارگیری تولید شده اند، آموزش اپراتور هم بر اساس دستورر العمل های استاندارد انجام می گیرد. در این قسمت به مهم ترین مراحل کار صحیح با جک پالت می پردازیم:

1-اهرم آزاد جک پالت را آزاد کنید:

در پشت جک پالت، در قسمتی که قصد دارید دستگاه را حرکت دهید قرار بگیرید؛ اهرم کوچکی که به شما اجازه می دهد دستگاه را حرکت دهید پیدا کنید و آن را ازاد کنید. این اهرم برای حرکت صفحه های تحت فلزی جک پالت (همان چنگال های ضخیم که در نزدیکی سطح زمین قرار دارند) تعبیه شده است. اهرم رها کردن جک پالت معمولاً یک اهرم آزاد است که در قسمت میانی دسته کنترل کننده قرار دارد. این اهرم آزاد معمولاً از جنس پلاستیک و به رنگ های مختلف ساخته شده است.
نکات مهم استفائه از جک پالت
با ازاد کردن این اهرم پا یه های جک پالت به سمت پایین حرکت می کنند.(پایه های فلزی جک پالت باید در پایین ترین وضعیت خود قرار داشته باشند. این پایه ها باید حداقل حدود 1 تا 2 سانت از سطح زمین فاصله داشته باشند.)

بیشتر بدانید:خرید لیفتراک

2-پایه های فلزی جک پالت را در محل زیر پالت یا بسته های کالا قرار دهید:

در قسمت زیر بسته های کالا، محل های مخصوصی برای قرارگیری پایه های جک پالت تعبیه شده اند. اگر نتوانستید پایه ها را در این محل قرار دهید به این معنا است که در مرحله قبل، پایه های جک پالت را در پایین ترین وضعیت خود تنظیم نکرده اید. مجدداً با استفاده از اهرم آزاد و با احتیاط این کار را انجام دهید.
نکات مهم استفائه از جک پالت

بیشتر بخوانید
جک پالت با طول بلند

3- از دسته جک پالت برای بالا بردن بسته کالا استفاده کنید:

پس از آنکه پایه های جک پالت را در زیر بسته کالا قرار دادید، دسته عمودی آن را به سمت خود بکشید. این حرکت را از سمت جک پالت به سمت سطح زمین تکرار کنید. در این مرحله باید کنترل کنید که دستگاه به آرامی از سطح زمین بلند شود.
نکات مهم استفائه از جک پالت

4- بررسی کنید چرخ های جلو جک پالت کامل روی سطح زمین قرار گرفته باشند:

قبل از آنکه دستگاه را حرکت دهید باید مطمئن شوید که چرخ ها کاملاً بر روی سطح زمین قرار گرفته اند. فاصله میان چرخ ها با زمین از چرخیدن آن ها جلوگیری می کند.

بهتر است بذانید:تعمیر لیفتراک

نکات مهم استفائه از جک پالت
5- جک پالت را حرکت دهید:

زمانی که جک پالت در بهترین وضعیت از سطح زمین قرار گرفت، نوبت به حرکت دستگاه می رسد. با استفاده از دسته جک پالت می توانید بسته ها را به جهت های مختلف روی زمین حرکت دهید. همچنین می توانید با اهرم جک پالت ، بسته ها را تا ارتفاع معین بالا ببرید.

شما می توانید برای خرید ، اجاره، فروش، تعمیر و مشاوره در مورد نکات مهم کار با دستگاه جک پالت در سایت شهر لیفتراک با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

بهتر است بدانید:

‫0/5 ‫(0 نظر)

12 دیدگاه دربارهٔ «نکات مهم کار با دستگاه جک پالت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *