خرید، فروش و اجاره لیفتراک

نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها

نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها

نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها که در سایت شهر لیفتراک به تحلیل آن می پردازیم.

یکی از مهمترین تجهیزات انبارداری در صنعت، لیفتراک ها می باشند که بار با وزن های متنوع را می توان با آن جابجا نمود موضوعی که باید حتما فرد راننده به آن توجه داشته باشد کار با لیفتراک یا آموزش رانندگی با انواع لیفتراک می باشد. به همین خاطر روش استفاده صحیح از آن را باید حتما آموزش داد پس در ادامه به آموزش نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها می پردازیم.

نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها در هنگام رانندگی

باید بدانیم که امکان واژگونی لیفتراک ها نسبت به ماشین های عادی بیشتر است و هدایت کردن آنها نیز سخت تر می باشد پس اگر نحوه صحیح استفاده از لیفتراک ها را بیاموزیم به راحتی می توانیم بارهای سنگین را با آنها جابجا کنیم.

بیشتر بدانید: فروش لیفتراک

نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها

رانندگی ایمن با لیفتراک

باید ابتدا ایمنی لازم را جهت رانندگی ایمن و استفاده صحیح از لیفتراک رعایت کنیم. پس کمربند ایمنی خود را قبل از قرار گرفتن در لیفتراک ببندید. از سمت چپ وارد لیفتراک شوید. دستگیره نزدیک جلو کابین لیفتراک را با یک دست بگیرید و با دست دیگر پشتی صندلی را بگیرید. کمربند ایمنی خود را هنگام نشستن ببندید تا ایمن باشید هرگز فرمان را هنگامی که خود را به داخل کابین می کشید نگیرید.

راه اندازی

در یک لیفتراک ایستاده پس از داخل شدن به لیفتراک حتما دسته های ایمنی را بپوشید و برای راه اندازی لیفتراک کلید را بچرخانید از پایین بودن اهرم ترمز اضطراری اطمینان حاصل کنید پس از چرخاندن سوئیچ لیفتراک را روشن کنید.

بیشتر بخوانید
ساید شیفت لیفتراک

به اندازه 5 تا 10 سانتیمتر با اهرم های کنترل، دوشاخه را بالا ببرید.ارتفاع و شیب شاخک لیفتراک، در سمت راست فرمان توسط یک یا دو اهرم مشکی در لیفتراک کنترل می شود. برای اینکه چنگال هنگام رانندگی شما زمین را خراش ندهد و تا دو بند چنگال به اندازه 5 تا 10 سانتیمتر از زمین فاصله داشته باشد، اهرم را بکشید.

بهتر است بدانید: قطعات لیفتراک

نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها

کار با پدال ترمز و گاز

ترمزسمت چپ پدال گاز را قبل از رها کردن ترمز اضطراری فشار دهید. از شیفتر برای تغییر جهت رانندگی لیفتراک استفاده کنید. دنده را جهت رانندگی به جلو فشار دهید و یا در صورتی که می خواهید به عقب برگردید آنرا به عقب بکشید. پای خود را روی پدال ترمز جهت تعویض دنده نگه دارید تا مانع حرکت لیفتراک گردد. پدال گاز را با پای راست خود به آرامی فشار دهید تا لیفتراک شروع به حرکت کند. دفترچه راهنمای لیفتراک را برای بررسی نوع دستگاه خود مطالعه کنید. اگر بصورت مدام در یک محیط تنگ با لیفتراک رانندگی می کنید و برای اینکه دیگران بدانند شما در حال عبور هستید باید از بوق استفاده کنید. و در تقاطع بوق بزنید این باعث می شود افرادی که در حال عبور هستند متوجه حضور شما شوند.

راهنمای عملی نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها

برای اپراتور لیفتراک امنیت بسیار مهم می باشد. چک کردن لیفتراک ها از یک روند خاص پیروی می کند هر چند لیفتراک های متفاوت زیادی وجود دارند. چندین راهکار به شما کمک می کند تا در شرایط مناسب از آنها استفاده کنید که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

بیشتر بخوانید
انواع لیفتراک

بهتر است بخوانید: تعمیر لیفتراک

نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها

  1. به تجهیزات ایمنی نگاه کنید

تمام لیفتراک ها از آن پیروی می کنند و این قطعات برای همه استاندارد است.

کمربند ایمنی: یک کمربند ایمنی در لیفتراک ها وجود دارد که نیم تنه اپراتور لیفتراک را بگیرد انواع دیگر کمربند استاندارد نیست.

آلارم عقب زدن: برای هشدار دادن به اپراتور لیفتراک که در حال کار کردن با تجهیزات است از این بخش استفاده می شود و هشدار میدهد که درحال عقب زدن ماشین می باشد.

کپسول آتش نشانی: باید از نوع ABC که حداقل 10 پوند وزن داشته باشد و در محلی قابل دسترس با شارژ کامل باشد.

آینه: برای اینکه بتوان از جایگاه صندلی اپراتور قسمت های پشت ماشین را مشاهده کرد باید آینه را درمحل مناسب قرار داد.

برای اینکه مطمئن شوید که شاخک ها و تجهیزات مناسب هستند چارت حمل بار و زاویه نشانی بر روی هر شاخک چک کنید تا برای وظایف سنگین از آنها استفاده کنید. ترمز دستی، چراغ های راهنما، چراغ ها و سطح شیب نشانگر در حالت صحیح برای استفاده درست از لیفتراک باشند.

  1. خنک کننده روغن موتور، مایع انتقالی برای اجرا

در صورت کار نکردن هریک از این تجهیزات لیفتراک می تواند در شرایط خطر آفرینی قرار گیرد.

  1. هر گونه نشت روغن در اطراف لیفتراک را کنترل کنید

این موارد بالا بری سیلندرها، توپی چرخ، اتصالات هیدرولیک و سوپاپ ها را در بر می گیرد.

  1. کنترل کردن لوله های هیدرولیک

برای هر گونه نشت لوله ها را کنترل کنید. علامتی از یک فاجعه در حال وقوع را می توان از هر گونه شکست در سیم های تقویت کننده و یا اتصالات فولادی مشاهده کرد.

  1. اگر دستگاه مجهز است به زنجیرهای بالابر و غلطک های آن نگاه کنید

در صورتی که اتصالات آسیب دیده در زنجیرهای بالابر پاره شود می تواند بار را بیندازد. بار در اثر غلطک های فرسوده و خارج از دور در بالابرهای تلسکوپی می تواند پرتاب شود.

  1. تایرهای لیفتراک را در موارد مهم کنترل کنید

کنترل کنید که هیچگونه مشکلی در اطراف آنها و یا بر روی آج های آنها وجود نداشنه باشد چون دراثر ترکیدن ناگهانی تایرها ممکن است لیفتراک واژگون شده و جان اپراتور به خطر بیفتد.

  1. چک کنید که ترمز درست کار کنید

در صورتی که در حال حمل جسم سنگین بوده و نتوانید آنرا متوقف کنید امکان دارد به افراد دیگر آسیب بزنید.

  1. جایگاه اپراتور را تمیز نگه دارید

کنترل دستگاه به دلیل چسبیدن و یا جلوگیری از دسترسی آسان به آن، به دلیل وجود زباله ها مشکل می باشد.

  1. به مکانی که قصد دارید لیفتراک را در آن استفاده کنید نگاه کنید و این سوال ها را با خود بپرسید

آیا برای کار تجهیزات، محیط کف مناسب است؟  برای استفاده ایمن از این دستگاه، سطح زمین به اندازه کافی مناسب است؟ ممکن است عملکرد لاستیک ها در اثر وجود مانع با مشکل مواجه شود؟

بیشتر بخوانید
گواهینامه لیفتراک
بیشتر بدانید:

نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها

‫0/5 ‫(0 نظر)

3 دیدگاه دربارهٔ «نحوه استفاده صحیح لیفتراک ها»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *