خرید، فروش و اجاره لیفتراک

اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد؟

اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد؟

اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد؟برای بالا رفتن ایمنی لیفتراک و راننده آن در محیط‌های صنعتی لازم است که اپراتور لیفتراک کارهایی را انجام دهد. این کارها از بروز حوادث و آسیب‌های احتمالی هنگام کار با لیفتراک پیشگیری می کند.

1- استفاده از اپراتور لیفتراک آموزش دیده

تنها باید از افرادی که آموزش‌های تخصصی لیفتراک را دیده‌اند و مهارت کافی برای هدایت آن را دارند و گواهینامه‌های مرتبط در این زمینه را گرفته‌اند استفاده شود.

لباس ایمنی

2- پوشیدن لباس کار مناسب

اپراتور لیفتراک باید از لباس‌های کار شبرنگ، کفش و کلاه ایمنی مناسب استفاده کند. اگر لباس اپراتور نامناسب باشد موجب می شود که راننده تمرکز کافی بر روی ابزارهای کنترلی داخل کابین نداشته باشد.
اپراتور لیفتراک به هیچ وجه نباید با دست یا پای خیس لیفتراک را روشن کند، زیرا احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد.

چنانچه دست های اپراتور لیفتراک‌ آغشته به گریس باشد نباید به اهرم‌های کنترلی لیفتراک دست بزند، زیرا ممکن است ناگهان دست یا پایش از روی اهرم سر بخورد و حادثه‌ای رخ دهد.

اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد؟

3- بازرسی و ایمنی لیفتراک

راننده لیفتراک وظیفه دارد که لیفتراک را پیش از شروع هر شیفت بررسی کند تا از سالم بودن آن مطمئن شود. در صورتی که متوجه مشکلی شد سریعاً اقدام به بررسی آن نماید یا به مسئول مربوطه اطلاع دهد.

بازرسی لیفتراک باید هر روز انجام شود و تمامی نکات و موارد بررسی شود. استفاده کردن از لیفتراک‌هایی که خراب هستند یا فاقد گواهی سلامت هستند بسیار خطرناک است و ممکن است موجب بروز حادثه شود.

بیشتر بخوانید
عیب یابی لیفتراک

4- روشن کردن لیفتراک

اپراتور قبل از روشن کردن لیفتراک باید ابتدا در مکان مورد نظر کامل نشسته و مطمئن شود که تمامی ابزارهای کنترل دستگاه قابل‌دسترس هستند. دسته صندلی اپراتور، موقعیت صندلی و آینه‌ها باید مطابق با دید و راحتی اپراتور تنظیم شوند.

پیش از شروع به کار با لیفتراک باید حتما کمربند ایمنی مخصوص اپراتور بسته شود.

هنگامی که اپراتور سوار لیفتراک می‌شود باید سر، بدن و پای او به صورت کامل داخل کابین لیفتراک قرار گرفته باشد.

اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد؟

5- رعایت سرعت مجاز

اپراتور هنگام رانندگی با لیفتراک باید سرعت مجاز و ایمن داشته باشد تا با افراد یا موانع برخورد نداشته باشد و این توانایی را داشته باشد که به موقع ترمز بگیرد.

رعایت سرعت مجاز به ویژه در زمان دور زدن و سرپیچ‌ها بسیار مهم و ضروری است. دور زدن در سرعت بالا می‌تواند موجب واژگون شدن لیفتراک شود.

به صورت ناگهانی از توقف کردن، حرکت، پیچیدن و یا تغییر مسیر دادن بپرهیزید.

بیشتر بدانید: فروش لیفتراک

6- توجه به محل کار

برای به حداقل رساندن خسارات و آسیب‌های احتمالی در هنگام رانندگی با لیفتراک لازم است که اپراتور تمامی اصول و قوانین و محدودیت‌های محل کار را به خوبی بداند و فقط در فضاها و مسیرهایی که محل عبور لیفتراک است حرکت کند.
اپراتور باید لیفتراک را تحت کنترل کامل خود داشته باشد. در زمان حرکت توجه راننده باید به سمت حرکت لیفتراک باشد. او باید به تمامی اتفاقاتی که در اطراف مسیر می‌گذرد به خوبی آگاه باشد تا بتواند دستگاه را با تسلط و تمرکز بیشتر هدایت کند.

بیشتر بخوانید
لیفتراک هپکو

بهتر است بدانید: قطعات لیفتراک

7- رعایت فاصله مناسب

زمانی که از چند لیفتراک‌ در محیط کار استفاده می‌شود باید فاصله لیفتراک ها از یکدیگر مناسب باشد تا منجر به تصادف نشود.

فاصله مورد نظر با لیفتراک دیگر باید به شکلی باشد که اپراتور قادر باشد هر لحظه لیفتراک را با ایمنی کامل متوقف کند.

8- اجتناب از خطرات

دست‌اندازها، چاله‌ها و زمین لغزنده از جمله خطراتی است که در طول مسیر حرکت لیفتراک دیده می شود. بنابراین اپراتور باید دقت و توجه بیشتری بر روی کنترل دستگاه داشته باشد تا منجر به بروز حادثه نشود.

اپراتور به هیچ وجه نباید با لیفتراک از بعضی از موانع مانند چوب‌هایی که روی زمین رهاشده‌اند عبور کند.

همچنین زمانی که نزدیک پیچ‌ها، راه‌پله‌ها، ورودی‌ها، خروجی‌ها و محل عبور عابرین پیاده می‌شود باید حتما سرعت خود را کاهش داده و حتما از بوق استفاده کند.

9- داشتن دید کامل

حمل کردن میزان بار مناسب با لیفتراک دید کامل اپراتور را تامین می‌کند. اما در صورتی که دید اپراتور مسدود شود باعث بروز حادثه‌های غیرقابل جبرانی می شود.
زمانی که اپراتور باری را با دستگاه بلند کرده‌ که دیدش را کامل مسدود کرده است بهتر است که از دنده عقب استفاده کند و در فاصله های کوتاه بایستد. معمولا اپراتورها زمانی که می‌خواهند از شیبی بالا بروند از دنده عقب استفاده می‌کنند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که در این حالت احتمال افتادن بار آن‌ها خیلی زیاد است.

بیشتر بخوانید
خرید لیفتراک بر اساس نوع قفسه بندی انبار

بهتر است بخوانید: تعمیر لیفتراک

10- پایداری بار و ایمنی لیفتراک

هنگامی که اپراتور اقدام به بلند کردن بار با لیفتراک می‌کند باید به این نکته توجه داشته باشد که احتمال افتادن بار وجود دارد که اگر این اتفاق رخ دهد ممکن است باعث بروز حادثه شود.

اپراتور بعد از بلند کردن بار باید آن را به سمت لیفتراک متمایل کند و توجه داشته باشد که زمانی که بار در حال حرکت است بایستی در پایین‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد این کار باعث پایداری بار و ایمنی بیشتر لیفتراک خواهد شد.

همچنین در زمان برداشتن یا تخلیه بار باید به موانعی که بالای لیفتراک قرار گرفته‌اند توجه کند و در زمان تخلیه بار دقت و توجه لازم را در مورد جلوگیری از افتادن بار داشته باشد.

بیشتر بدانید در اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد؟:
‫0/5 ‫(0 نظر)

6 دیدگاه دربارهٔ «اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد؟»

  1. مقاله اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد؟ عالیه.

  2. ممنون از توضيحاتي كه براي اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد داديد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *