خرید، فروش و اجاره لیفتراک

عوامل خرابی شاخک لیفتراک

عوامل خرابی شاخک لیفتراک

در این مقاله که توسط سایت شهر لیفتراک تهیه شده است، سعی شده مطالب جامع و کاملی درباره عوامل خرابی شاخک لیفتراک یا چنگال لیفتراک  ارائه شود.

عوامل خرابی شاخک لیفتراک

امروزه انتخاب ماشين آلات با کيفيت مطلوب و با طول عمر مفيد يكي از مهمترين نکته هایی است که در شرکت هاي عمراني ، معدني و صنعتي از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از زمان اختراع لیفتراک، شاخک لیفتراک از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

شاخک لیفتراک که با نام های ناخن لیفتراک ، چنگال لیفتراک نیز شناخته می شود، یک ابزار چند وجهی و تکامل یافته برای حمل بارهای سنگین است. در انبارها و تولیدی ها، کالاهای سنگین را روی شاخک لیفتراک قرار می دهند و لیفتراک این کالاها را براحتی و با کمترین نیروی انسانی جابجا می کند.

چنگال لیفتراک ارتباط مستقیمی با کالاهای حمل شده دارند، پس دچار سابیدگی و خم شدگی خواهند شد. لیفتراک چه از نوع دستی ، بنزینی یا دیزلی باشد، دو شاخک در جلوی خود دارد که با استفاده از این شاخک های نصب شده عمل بارگیری انجام می شود.

شاخک لیفتراک بر اساس میزان بار و اندازه پالت ها انتخاب و نصب می شوند تا بهترین بازدهی را در انبار داشته باشند. اگر شاخک لیفتراک به درستی استفاده نشود، صاحبان لیفتراک مجبورند در مدت زمان کوتاهی شاخک ها را تعویض نمایند.

بیشتر بدانید: تعمیر لیفتراک

انتخاب مناسب ترین نوع شاخک لیفتراک در جهت کاش هزینه تعمیر و نگهداری تاثیر بسزایی دارد:

 

 اندازه شاخک های لیفتراک

  • شاخک لیفتراک پشت ۴۱ مناسب برای لیفتراک های ۱ تن الی ۲.۵ تن با طول های ۹۰-۱۰۵-۱۲۰ سانتی متری
  • شاخک لیفتراک پشت ۵۱ مناسب برای لیفتراک های ۳ تن الی ۳.۵ تن با طول های ۹۰-۱۰۵-۱۲۰ سانتی متری
  • شاخک لیفتراک پشت ۶۴ مناسب برای لیفتراک های تناژ بالا

اشکال مختلف شاخک لیفتراک

شاخک های لیفتراک بر اساس نحوه استفاده و نوع بار اشکال مختلفی دارند. شما می توانید شاخک مناسب را خریداری کرده و با شاخک های قبلی تعویض نمایید. بصورت کلی چنگال لیفتراک در اشکال زیر موجود هستند:

بیشتر بخوانید
لیفتراک هپکو

شاخک‌های تاشو: شاخک های تاشو بسیار مناسب استفاده در مکان های کوچک هستند. حتی می توان آن ها را براحتی در اسانسور قرار داد و جابجا کرد. شاخک های تاشو دارای لولا هستند و این امر باعث می شود اپراتور بتواند بر اساس نیاز سایز شاخک را تغییر دهد.

عوامل خرابی شاخک لیفتراک
شاخک هایی با میله جداگانه: در این نوع از شاخک ها،  در زمانی که طول پالت، بلندتر از طول شاخک ها بود، می توانید میله ها را به شاخک اضافه کنید تا طول شاخک افزایش یابد.

عوامل خرابی شاخک لیفتراک
عوامل خرابی چنگال لیفتراک

شاخک‌های استوانه ای: این نوع از شاخک‌ها متناسب با همه نوع لیفتراکی هستند.
شاخک برای تایر و بشکه: شاخک هایی هستند که دارای برش نیم دایره اند. این شاخک ها مناسب جهت حمل بشکه و وسایلی هستند که سطحی دایره ای دارند.

عوامل خرابی شاخک لیفتراک
عوامل خرابی چنگال لیفتراک

عوامل خرابی شاخک لیفتراک

انواع دیگری از شاخک لیفتراک مانند شاخک های مخروطی نیز در بازار موجود است . برای اینکه شاخک ها باعث سوراخ شدن و خرابی کالاها نشود، بهتر است از نوع شاخک مناسب با شکل و جنس کالای مورد حمل  استفاده کنید.

جنس شاخک لیفتراک

در ساخت شاخک های لیفتراک از مواد مختلفی استفاده میشود ، در نتیجه دارای استقامت های متفاوتی هستند. در انتخاب نوع شاخک دقت کنید تا بتوانید بیشترین استفاده را از شاخک داشته باشید. شاخک‌های فولادی ضد زنگ، بیشتر جهت جابه‌جایی مواد غذایی یا مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید:خرید لیفتراک

شناخت عوامل خرابی شاخک لیفتراک:

عوامل خرابی شاخک لیفتراک: اضافه بار بیش از حد

در صورتی که بار اضافی روی شاخک ها قرار بگیرد، بار در معرض باد شدید قرار بگیرد، یا بار بر روی نوک شاخک قرار بگیرد، شاخک ها دچار خمیدگی و تغییر شکل خواهند شد. پس در صورت خمیدگی شاخک ها، باید سریعا شاخک لیفتراک را تعمیر یا تعویض کرد.

خمیدگی شاخک ممکن است در اثر حمل پالت با وزن غیر استاندارد بوجود آید. در صورتی که پالت در نوک شاخک قرار گیرد، باعث خمیدگی شاخک می شود. 

در هنگام بارگیری باید توجه داشت نحوه قرارگیری پالت روی شاخک به گونه ای نباشد که باعث باز شدن شاخک ها و تابیدن آن ها شود. وزن بار را باید بر اساس ظرفیت پالت ، ظرفیت شاخک ها و ظرفیت حمل لیفتراک انتخاب کرد. در صورت بارگیری اضافی احتمال خرابی شاخک ها زیاد میشود. بارگیری غیر استاندارد همچنین باعث خرابی لیفتراک می شود.

بیشتر بخوانید
تعمیر لیفتراک اشتیل

در هر صورت قسمت هایی که بصورت متناوب تحت حمل بار سنگین قرار دارند، بعد مدت طولانی ، دچار نقص و شکست می شوند . ولی باید توجه داشت که ترک ها بیشتر در قسمت هایی که نقطه مرکز کشش است، ایجاد می شود.

پس باید قسمت های مختلف شاخک مخصوصا قسمت پایه شاخک را بررسی کرد تا ترکی ایجاد نشده باشد. اگر با وجود ترک، باز هم شاخک مورد استفاده قرار گیرد، قدرت تحمل بار شاخک کاهش می یابد. قسمت های ترک خورده توانایی حمل بار سنگین را نخواهند داشت و شاخک خواهد شکست.

بیشتر بدانید:قطعات لیفتراک

پس باید بصورت مرتب تمامی قسمت های شاخک را بررسی کرد.

عوامل خرابی شاخک لیفتراک

عوامل خرابی شاخک لیفتراک: سایش شاخک لیفتراک

سایش و ترک خوردن شاخک لیفتراک یکی از عوامل خرابی شاخک لیفتراک است. شاخک ها دارای ضخامت های متفاوتی هستند. در اثر سرخوردن پالت هایی که روی شاخک ها  قرار دارند، شاخک ها دچار سایش شده و کم کم نازک می شوند.

در صورتی که ضخامت شاخک ها کم شود دیگر توانایی حمل بار زیاد را نخواهند داشت و کیفیت آن ها کاهش می یابد. همچنین احتمال دارد شاخک ها در قسمت هایی که دچار خراش و خوردگی شده اند، ترک بخورند. پس در نتیجه باید به سابیدگی ها ، خوردگی آهن و جنس کالایی که با شاخک ها در تماس است دقت کرد.

عوامل خرابی شاخک لیفتراک : عدم توازن بار و شاخک ها

عدم توازن بار و شاخک ها یکی از  عوامل خرابی شاخک لیفتراک است . برای جلوگیری از کاهش عمر شاخک ها همیشه سعی کنید قبل بارگیری شاخک ها را تنظیم کنید. در صورت امکان سعی کنید فاصله شاخ ها با مرکز لیفتراک بصورت مساوی تنظیم شود. این امر باعث می شود مرکز گرانش مناسبی برای لیفتراک ایجاد کنید.

نکته دیگر این است که توازن بار بر روی پالت باید رعایت شود. در صورتی که توازن بار در پالت رعایت نشود، فشار بار روی یک شاخک زیادتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید
لیفتراک سهند

عوامل خرابی شاخک لیفتراک

عوامل خرابی شاخک لیفتراک :تعمیر نادرست شاخک ها

تعمیر نادرست شاخک ها یکی از عوامل خرابی چنگال لیفتراک است . شاخک های لیفتراک در بیشتر مواقع از جنس فولاد ساخته می شوند. فولادی بودن آنها باعث استقامت بالایی شده و می توانند بارهای سنگین را جابجا کنند  . در صورت بوجود آمدن ترک یا شکستگی ، شاخک ممکن است توسط جوشکاری یا برش با شعله تعمیر شود. 

در جوشکاری معمولی از حرارت استفاده می شود . این عامل باعث می شود استحکام شاخک ها کاهش پیدا کند. زیرا حرارت زیاد روی مقاومت شاخک ها تاثیر منفی دارد. در نتیجه برای تعمیر شاخک ها باید از تکنیک های مخصوص و جوشکاری مخصوص فولاد استفاده شود، تا شاخک ها استحکام خود را از دست ندهند.

بهتر است بخوانید:معاوضه لیفتراک

نکات مهم هنگام خرید شاخک لیفتراک

شاخک لیفتراک را متناسب با بار و پالت خود انتخاب کنید. حجم بار خارج از ظرفیت ، یکی از عوامل خرابی شاخک لیفتراک است. شاخک های لیفتراک موجود در بازار برای تمامی برنهای لیفتراک مثل سهند، تویوتا و کوماتسو و هم چنین برای انواع مختلف لیفتراک دستی ، برقی , دیزلی و دوگانه سوز مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری:

عوامل خرابی شاخک لیفتراک را بررسی نمودیم. انتخاب بهترین نوع شاخک ، استفاده صحیح و درست از شاخک، بارگیری صحیح پالت روی شاخک، بررسی کامل شاخک ها بصورت مداوم باعث جلوگیری از خرابی شاخک لیفتراک خواهد شد.

بیشتر بدانید:

فروش لیفتراک

اجاره لیفتراک

جک پالت

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

2 دیدگاه دربارهٔ «عوامل خرابی شاخک لیفتراک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *