خرید، فروش و اجاره لیفتراک

دکل لیفتراک چیست؟

دکل لیفتراک چیست

دکل لیفتراک چیست؟ در این مقاله در سایت شهر لیفتراک پاسخ این سوال را پیدا می کنید.

دکل لیفتراک چیست؟

به قسمتی از لیفتراک گفته میشود که توسط آن بار را در ارتفاعات مختلف جا به جا میکنند. دکل ها بخش عمودی لیفتراک هستند و از ترکیب جک هیدرولیک ، زنجیر و قرقره به وجود می آیند. انواع مختلف دکل های لیفتراک از نظر تعداد کشو و جک با هم متفاوت هستند. بعضی از دکل ها مجهز به غلتک نیز هستند. در ادامه این مطلب با انواع دکل لیفتراک آشنا میشویم تا مزایا و معایب و کاربرد های هر کدام را بررسی کنیم.

ساختار دکل ها :

در لیفتراک پیستون های هیدرولیکی وجود دارد و این پیستون ها به دکل ها متصل میشوند. حرکت دکل توسط سیلندر های هیدرولیکی انجام می شود که معمولا به محور جلویی یا بدنه ی اصلی نصب می شود. یک جفت قرقره غلتکی کمک می کند که شاخک ها به بدنه ی اصلی دستگاه وصل شوند. جالب است بدانیم که ریل های موجود در دکل باعث پایداری دستگاه می شوند.

برخی از آن ها امکان دارد رولر و بوشینگ نیز داشته باشند.

ارتفاعی که در آن دکل ها میتوانند بار را جا به جا کنند به نوع دکل مرتبط است.

 

تاثیر دکل ها بر روی مرکز ثقل لیفتراک :

در استفاده از لیفتراک ها ، هر چقدر در ارتفاع بالاتری فعالیت کنیم ، ناپایداری را افزایش می دهیم. اگر قرار است بار را تا ارتفاع زیادی بالا برود ، باید دکل را عمودی قرار داد یا می توان آن را  به عقب کج کرد. دقت کنید که در این حالت اگر دکل به سمت جلو قرار بگیرد واژگونی رخ می دهد.

چند نوع دکل لیفتراک داریم؟

دسته بندی انواع دکل لیفتراک ممکن است بر اساس موارد مختلفی انجام شود اما به طور کلی آن ها را می توان با توجه به نوع عملکرد و تعداد جک هایی که دارند به چهار دسته تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید
تعمیرات لیفتراک برقی تویوتا

دکل لیفتراک چیست؟

دکل های ساده

این دکل ها یک جک دارند و برای جا به جایی بار در مسیر های کوتاه استفاده می شوند.

این دکل ها از دو ریل که یکی از آن ها ثابت و دیگری کشویی است تشکیل می شوند. هر چقدر طول ریل داخلی بیشتر باشد ارتفاع بالا بر هم تغییر می کند. امروزه در لیفتراک های جدید از این دکل ها به ندرت استفاده می شود. دکل های ساده معمولا در جا به جایی و انتقال بار به کامیون ها و موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرند.

دکل های دوبلکس یا دو مرحله ای

در این دکل ها ، یک سیلندر هیدرولیکی وجود دارد. این سیلندر به لیفتراک کمک می کند تا بدون جا به جایی بتواند به طور عمودی تا ارتفاع بیشتری بالا برود.

از این دکل ها برای لیفتراک هایی که نیاز به قرار دادن بار ها در طبقات بالا دارند استفاده می شود.

دکل های سه مرحله ای

امروزه بیشترین میزان استفاده از دکل ها متعلق به دکل های سه مرحله ایست. این دکل های پر طرفدار در ارتفاعات بالاتر از نوع دو مرحله ای هم قابل استفاده هستند.

آن ها دارای سه ریل هستند که دو ریل کشویی و یک ریل ثابت را شامل می شوند.

همچنین سیلندر ها و بالابر هیدرولیکی هم از اجزای این دکل ها هستند.

این نوع از دکل ها بیشتر در بندر ها یا معادن استفاده می شوند.

دکل های چهار مرحله ای

چهار مجموعه از ریل و زنجیر ها ، دکل های چهار مرحله ای را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید
اپراتور لیفتراک باید چه کارهایی را در هنگام بارگیری و حمل کالا توسط لیفتراک انجام دهد؟

این دکل ها تا ارتفاع بیشتری قابلیت بالا رفتن دارند. به همین دلیل برای استفاده از آن ، اپراتور ها باید کاملا متخصص و آموزش دیده باشند تا دچار محدودیت در دید نشوند.

 

دکل لیفتراک چیست؟

در این بین دکل لیفتراک هایی نیز وجود دارند که برای مصارف خاصی طراحی شده اند:

دکل های کانتینر رو

بعضی از دکل ها در حالت جمع شده ارتفاع کمتری دارند. بنابراین می توانند در محیط هایی با ارتفاع کم مانند کانتینر ها ،حرکت کنند. به این دسته از دکل ها ، دکل های کانتینر رو گفته می شود. در وسط دکل های کانتینر رو جکی وجود دارد که با بالا رفتن دکل می تواند تا حدودی از تغییر ارتفاع جلوگیری کند تا بتوانند به راحتی به کانتینر ها وارد شوند.

دکل های واید ویو

بعضی از دکل ها طراحی واید ویو دارند به این صورت که شلنگ های هیدرولیکی که روی دکل قرار دارند طوری طراحی شده اند که راننده محدوده دید بیشتری داشته باشد.

نکات مهم در انتخاب دکل لیفتراک

هنگام انتخاب لیفتراک برای خرید ، دکل یکی از مهم ترین چیزهاییست که باید به آن توجه شود. در ادامه به نکاتی در مورد انتخاب دکل اشاره می کنیم که اگر قصد خرید لیفتراک دارید بهتر است آن ها را به خاطر بسپارید:

ارتفاع دکل لیفتراک

به ارتفاع دکل در زمانی که جمع شده کاملا توجه کنید. این ارتفاع باید متناسب با فضای کار شما باشد. در غیر این صورت ممکن است در مکان مورد نظرتان قادر به استفاده از لیفتراک خود نباشید.

بالابر آزاد

دانستن این که دستگاه قبل از بلند شدن دکل تا چه ارتفاعی امکان جا به جایی بار را دارد بسیار مهم است. بالابر آزاد برای لیفتراک هایی که در مکان هایی که فضا های بالای سرشان محدود است فعالیت دارند کاملا ضروری است. دکل هایی که بالابر آزاد ندارند، بلافاصله با بلند شدن لیفتراک ، به سمت بالا حرکت میکنند.

بیشتر بخوانید
مزایا و معایب لیفتراک دست دوم

پشتی بارگیری

معمولا لیفتراک ها انداره مشخصی برای تکیه گاه بار دارند. اما اگر محیط کار شما به صورتی است که ممکن است این اندازه در آن مشکل ساز شود و در هنگام بلند کردن بار قسمت هایی از مکان شما دچار آسیب شود ، بهتر است این ریسک را متحمل نشوید و به دنبال لیفتراک با اندازه پشتی بارگیری مناسب بگردید!

ارتفاع بالابر

توجه داشته باشید که ارتفاع بالابر از کف تا دو شاخه ها اندازه گیری می شود نه تا بالای دکل! معمولا توصیه می شود ارتفاع بالابر شش اینچ ( معادل 15 سانتی متر ) بیشتر از بالا ترین قفسه ی شما باشد تا لیفتراک فضای مانور کافی داشته باشد.

در نهایت ، شهر لیفتراک با ارائه انواع خدمات متنوع و حضور متخصصین با تجربه در این حوزه قادر است راهنمای خوبی برای انتخاب و تهیه دکل مناسب لیفتراک شما باشد. اگر همچنان سوالی در رابطه با دکل لیفتراک چیست؟ داشتید کارشناسان ما به شما پاسخ خواهند داد!

فروشگاه شهر لیفتراک جهت ارائه سرویس سیار لیفتراک و تعویض لوازم یدکی لیفتراک معیوب و فرسوده  آماده اعزام نیروهای تعمیرکار لیفتراک خود به اقصی نقاط ایران جهت تکمیل پوشش خدماتی خود در راستای تعمیرات لیفتراک و انواع ماشین آلات انبارداری و راهسازی می باشد.

چنانچه قصد دارید بدانید دکل لیفتراک چیست؟ همین حالا با شماره تماس های شهر لیفتراک تماس بگیرید.

شماره های تماس

021-55264215

021-55264216

09125012821

09121885806

09362270052

بهتر است بدانید:
جک پالت
قطعات لیفتراک
معاوضه لیفتراک
فروش لیفتراک
تعمیر لیفتراک
اجاره لیفتراک
خرید لیفتراک
‫0/5 ‫(0 نظر)

4 دیدگاه دربارهٔ «دکل لیفتراک چیست»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *